Topics
سید محمد عظیم نے بابا تاج الدین ناگ پوری کی سوانح عمری تذکرہ بابا تاج الدین کے نام
سے لکھی۔ اس کتاب میں ماورائی علوم کی اور کشف و کرامات کی توجیہات بھی بیان کی
گئی ہیں٫
آپ کی اس تحریر کا کچھ متن حسب ذیل ہے جس سے آپ کے اسلوب کی
وضاحت ہوتی ہے۔ سید محمد عظیم تذکرہ تاج الدین بابا میں فرماتے ہیں کہ:
مرہٹہ راجہ رگھو راؤ ان سے غیر معمولی عقیدت رکھتاتھا۔ ان کی خدمت
میں حاضر ہوتا اور کوئی درخواست کرتا توا س طرح جیسے دیوتاؤں کے حضور میں۔ ایک
مرتبہ انہوں نے راجہ کے مندر کا بت توڑ ڈالا ۔ پجاریوں نے شور مچادیا۔ لیکن راجہ
صورتِ حال سے بالکل متاثر نہیں ہوا۔ محل والوں کی شکایت پر راجہ نے مسکراکر فقط
ایک جملہ کہا۔" باباصاحبؒ بھی دیوتا ہیں۔ یہ معاملہ دیوتاؤں کا ہے، آپس میں
خود نمٹ لیں گے۔ ہماراتمہارا بولنا بے ادبی ہے۔" اس جملہ سے محض راجہ کی
عقیدت کا ہی نہیں اس طرزِ فکر کا بھی اندازہ ہوتاہے جو روحانی شخصیتوں کے بارے میں
راجہ کے ذہن میں تھی۔ جو لوگ روحانی قدروں سے کچھ بھی مانوس ہیں وہ اتنا ضرور جا ن
سکتے ہیں کہ راجہ مخفی علوم سے مس رکھتاتھا اور اس کے اندرفیضان حاصل کرنے کی
صلاحیت موجود تھی۔ یہاں وہ چند باتیں پیش کر نا بھی ضروری ہیں جو میری موجودگی میں
راجہ اورنانا رحمۃ اﷲعلیہ میں ہو اکرتی تھیں۔ ان اوقات میں کوئی اورصاحب بھی سوال
کرلیا کرتے اور پوری مجلس جواب سے مستفیض ہوتی۔
ایک مرتبہ مہاراجہ نے سوال
کیا۔ " بابا صاحبؒ ! ایسی مخلوق جونظر نہیں آتی مثلاً فرشتہ یا جنات ، خبر
متواتر رکھتی ہے۔ جتنی آسمانی کتابیں ہیں ان میں اس قسم کی مخلوق کے تذکرے ملتے
ہیں۔ ہر مذہب میں بدروحوں کے بارے میں بھی کچھ نہ کچھ کہا گیا ہے لیکن عقلی اور
علمی توجیہات نہ ہونے سے ذی فہم انسانوں کو سوچنا پڑتاہے۔ وہ یہ کہتے ہوئے رکتے
ہیں کہ ہم سمجھ گئے۔ تجربات جو کچھ زبان زدہیں، وہ انفرادی ہیں، اجتماعی نہیں۔ آپ
اس مسئلہ پر کچھ ارشاد فرمائیں۔"
نانا رحمۃاﷲ علیہ نے اس بات میں کچھ فرمایا وہ فقط تبصرہ نہیں بلکہ
میرے اندازے میں ایسے الہامات کا مجموعہ ہے، قدرت نے ان کی ذات کو جن کا مرکز
بنایا تھا۔ صاحبِ فراست انسانوں کے لئے یہ ملفوظات حد درجہ محلِ تفکر ہیں۔ ان کے
جواب سے یہ بات ظاہر ہوجاتی ہے کہ قدرت اوران کے ذہن کی سطح قریب قریب ایک ہے۔
دیکھنے کی بات یہ ہے کہ مسئلہ کی وضاحت جن خیالات کے ذریعے کی گئی ہے وہ قدرت کے
رازوں میں کس طرح سمائے ہوئے ہیں۔ جس وقت یہ سوال کیا گیا۔ نانا تاج الدینؒ لیٹے
ہوئے تھے۔ ان کی نگاہ اوپر تھی۔ فرمانے لگے۔ "میاں رگھو راؤ! ہم سب جب سے
پیدا ہوئے ہیں، ستاروں کی مجلس کو دیکھتے رہتے ہیں، ہم آسمانی دنیاسے روشناس ہیں۔
لیکن ہم کیا دیکھ رہے ہیں اور ماہ وانجم کی کون سی دنیاسے روشناس ہیں۔ اس کی تشریح
ہمارے بس کی بات نہیں۔ جو کچھ کہتے ہیں قیاس آرائی سے زیادہ نہیں ہوتا۔ پھر بھی
سمجھتے یہی ہیں کہ ہم جانتے ہیں۔ زیادہ حیرتناک امریہ ہے کہ جب ہم دعویٰ کرتے ہیں
کہ انسان کچھ نہ کچھ جانتا ہے تو یہ قطعاً نہیں سوچتے کہ اس دعوےٰ کے اندر حقیقت
ہے یا نہیں۔"ٍ فرمایا۔" جو کچھ میں نے کہا اسے سمجھو، پھر بتاؤ کہ انسان
کا علم کس حد تک مفلوج ہے۔ انسان کچھ نہ جاننے کے باوجود اس کا یقین رکھتاہے کہ
میں بہت کچھ جانتاہوں۔ یہ چیزیں دورپرے کی ہیں۔ جو چیزیں ہر وقت انسان کے تجربے
میں ہیں۔ ان پر بھی نظر ڈالتے جاؤ۔ دن طلوع ہوتاہے۔ دن کا طلوع ہونا کیا شئے ہے،
ہمیں نہیں معلوم۔ طلوع ہونے کا مطلب کیا ہے ہم نہیں جانتے۔ دن رات کیا ہیں؟ اس کے
جواب میں اتنی بات کہہ دی جاتی ہے کہ یہ دن ہے۔ اس کے بعد رات آتی ہے۔ نوعِ انسانی
کایہی تجربہ ہے۔
ٍ میاں رگھوراؤ، ذرا سوچو کیا سنجیدہ طبیعت انسان اس جواب پر مطمئن
ہوجائے گا؟ دن رات ، فرشتے نہیں ہیں، جنات نہیں ہیں، پھر بھی وہ مظاہر ہیں جن سے
ایک فردواحد بھی انکار نہیں کر سکتا۔ تم اتنا کہہ سکتے ہو کہ دن رات کو نگاہ
دیکھتی ہے ، اس لئے قابلِ یقین ہے۔ لیکن یہ سمجھنا بھی ضروری ہے کہ نگاہ کے ساتھ
فکر بھی کام کرتی ہے۔ اگر نگاہ کے ساتھ فکر کام نہ کرے تو زبان نگاہ کے بارے میں
کچھ نہیں بتا سکتی۔ نگاہ اور فکر کا عمل ظاہر ہے۔ دراصل سارے کا سارا عمل تفکر ہے۔
نگاہ محض ایک گونگا ہیولیٰ ہے۔ فکر ہی کے ذریعے تجربات عمل میں آتے ہیں۔ تم نگاہ
کو تمام حواس پر قیاس کرلو۔ سب کے سب گونگے، بہرے اوراندھے ہیں۔ تفکر ہی حواس کو
سماعت اوربصارت دیتاہے۔ سمجھا یہ جاتا ہے کہ حواس تفکر سے الگ کوئی چیز ہے حالانکہ
تفکر سے الگ ان کا کوئی وجود نہیں ہے۔ انسان محض تفکر ہے۔ فرشتہ محض تفکر ہے۔ جن
محض تفکر ہے۔ علیٰ ہذا لقیاس ہرذی ہوش تفکرہے۔
ٍ فرمایا کہ اس گفتگو میں ایک ایسا مقام آجاتاہے جہاں کائنات کے
کئی رازمنکشف ہوجاتے ہیں۔ غور سے سنو، ہمارے تفکر میں بہت سی چیزیں ابھرتی رہتی
ہیں۔ دراصل وہ باہر سے آتی ہیں۔ انسان کے علاوہ کائنات میں اور جتنے تفکر ہیں جن
کا تذکرہ ابھی کیا گیا ہے۔ فرشتے اورجنات۔ ان سے انسان کا تفکراسی طرح متاثر
ہوتارہتاہے جس طرح انسان خود اپنے تفکر سے متاثر ہوتاہے۔ قدرت کا چلن یہ ہے کہ وہ
لا متناہی تفکر سے تناہی تفکر کو فیضان پہنچاتی رہتی ہے۔ پوری کائنات میں اگر قدرت
کا یہ فیضان جاری نہ ہو تو کائنات کے افراد کا یہ درمیانی رشتہ کٹ جائے ۔ ایک تفکر
کا دوسرے تفکر کو متاثر کرنا بھی قدرت کے اس طرزِ عمل کا ایک جزوہے۔ یہ تفکر تین
قسم کے ہیں اور تینوں کائنات ہیں۔ اگر یہ تینوں مربوط نہ رہیں اور ایک تفکر کی
لہریں دوسرے تفکر کو نہ ملیں توربط ٹو ٹ جائے گا اور کائنات منہدم ہوجائے گی۔
ثبوت یہ ہے کہ ہماراتفکر ہیولیٰ اورہیولیٰ قسم کے تمام جسموں سے
فکری طورپر روشناس ہے۔ ساتھ ہی ہمارا تفکر نور اور نور کی ہر قسم سے بھی فکری
طورپر روشناس ہے حالانکہ ہمارے اپنے تفکر کے تجربات پابگِل ہیں۔ اب یہ بات واضح
ہوگئی کہ ہیولیٰ اورنور کے تجربات اجنبی تفکر سے ملے ہیں۔
عام زبان میں تفکر کو انا کا نام دیا جاتاہے اور انا یاتفکر ایسی
کیفیات کا مجموعہ ہوتاہے کہ جن کو مجموعی طورپر فرد کہتے ہیں۔ اس طرح کی تخلیق
ستارے بھی ہیں اورذرے بھی۔ ہمارے شعور میں یہ بات یاتو بالکل نہیں آتی یابہت کم
آتی ہے کہ تفکر کے ذریعے ستاروں ذروں اور تمام مخلوق سے ہمارا تبادلۂ خیال ہوتا
رہتاہے۔ ان کی انا یعنی تفکر کی لہریں بھی بہت کچھ دیتی ہیں اورہم سے بہت کچھ لیتی
بھی ہیں۔ تمام کائنات اس قسم کے تبادلۂ خیال کا ایک خاندان ہے۔ مخلوق میں فرشتے
اور جنات ہمارے لئے زیادہ اہمیت رکھتے ہیں۔ تفکر کے اعتبار سے ہمارے زیادہ قریب
ہیں۔ اورتبادلۂ خیال کے لحاظ سے ہم سے زیادہ مانوس ہیں۔"
نانا تاج الدین اس وقت ستاروں کی طرف دیکھ رہے تھے۔ کہنے لگے
کہکشانی نظاموں اورہمارے درمیان بڑا مستحکم رشتہ ہے۔ پے در پے جو خیالات ہمارے ذہن
میں آتے ہیں وہ دوسرے نظاموں اوران کی آبادیوں سے ہمیں وصول ہوتے رہتے ہیں۔ یہ
خیالات روشنی کے ذریعے ہم تک پہنچتے ہیں۔ روشنی کی چھوٹی بڑی شعاعیں خیالات کے
لاشمار تصویر خانے لے کر آتی ہیں۔ ان ہی تصویرخانوں کو ہم اپنی زبان میں توہّم ،
خیال، تصوراورتفکر وغیرہ کانام دیتے ہیں۔ سمجھا یہ جاتا ہے کہ یہ ہماری اپنی
اختراعات ہیں۔ لیکن ایسا نہیں ہے۔ بلکہ تمام مخلوق کی سوچنے کی طرزیں ایک نقطۂ
مشترک رکھتی ہیں۔ وہی نقطۂ مشترک تصویر خانوں کو جمع کر کے ان کا علم دیتاہے۔ یہ
علم نوع اورفرد کے شعور پر منحصر ہے۔ شعور جو اسلوب اپنی انا کی اقدار کے مطابق
قائم کرتاہے تصویرخانے اس ہی اسلوب کے سانچے میں ڈھل جاتے ہیں۔
اس موقع پر یہ بتا دینا ضروری ہے کہ تین نوعوں کے طرزِ عمل میں
زیادہ اشتراک ہے۔ ان ہی کا تذکرہ قرآنِ پاک میں انسان، فرشتہ اورجنات کے نام سے
کیاگیاہے۔ یہ نوعیں کائنات کے اندر سارے کہکشانی نظاموں میں پائی جاتی ہیں۔ قدرت
نے کچھ ایسا نظام قائم کیاہے جس میں یہ تین نوعیں تخلیق کا رکن بن گئی ہیں۔ ان ہی
کے ذہن سے تخلیق کی لہریں خارج ہوکر کائنات میں منتشر ہوتی ہیں اور جب یہ لہریں
معین مسافت طے کرکے معین نقطہ پر پہنچتی ہیں تو کائناتی مظاہر کی صورت اختیار
کرلیتی ہیں۔
میں یہ کہہ چکا ہوں کہ تفکر ،انا اور شخص ایک ہی چیز ہے۔ الفاظ کی
وجہ سے ان میں معانی کا فرق نہیں کر سکتے۔ سوال یہ پیدا ہوتاہے کہ آخر یہ انا،
تفکر اورشخص ہیں کیا؟ یہ وہ ہستی ہیں جو لاشمارکیفیات کی شکلوں اورسراپا سے بنی
ہیں۔ مثلاً بصارت ، سماعت، تکلم، محبت، رحم، ایثار، رفتار، پرواز وغیرہ۔ ان میں ہر
ایک کیفیت ایک شکل اورسراپا رکھتی ہے۔ قدرت نے ایسے بے حساب سراپا لے کر ایک جگہ
اس طرح جمع کر دیئے ہیں کہ الگ الگ پرت ہونے کے باوجود ایک جان ہوگئے ہیں۔ ایک
انسان کے ہزاروں جسم ہوتے ہیں۔ علیٰ ہذالقیاس جنات اور فرشتوں کی بھی یہی ساخت ہے۔
یہ تینوں ساخت اس لئے مخصوص ہیں کہ ان میں کیفیت کے پرت دوسرے انواع سے زیادہ ہیں۔
کائنات کی ساخت میں ایک پرت بھی ہے اور کثیر تعداد پرت بھی ہیں۔ تاہم ہرنوع کے
افراد میں مساوی پرت ہیں۔
انسان لاشمار سیّاروں میں آبادہیں۔ اوران کی قسمیں کتنی ہیں اس کا
اندازہ قیاس سے باہر ہے۔ یہی بات فرشتوں اورجنات کے بارے میں کہہ سکتے ہیں۔ انسان
ہوں،جنات ہوں یا فرشتے ، ان کے سراپاکا ہر فرد ایک پائندہ کیفیت ہے۔ کسی پرت کی
زندگی جلی ہوتی ہے یاخفی۔ جب پرت کی حرکت جلی ہوتی ہے تو شعور میں آجاتی ہے، خفی
ہوتی ہے تو لاشعورمیں رہتی ہے۔ جلی حرکت کے نتائج کو انسان اختراع وایجاد کہتاہے
لیکن خفی حرکت کے نتائج شعور میں نہیں آتے۔ حالانکہ وہ زیادہ عظیم الشان اور مسلسل
ہوتے ہیں۔ یہاں یہ راز غور طلب ہے کہ ساری کائنات خفی حرکت کے نتیجے میں رونما
ہونے والے مظاہر سے بھری پڑی ہے۔ البتہ یہ مظاہر محض انسانی لاشعور کی پیدا وار
نہیں ہیں۔ انسان کا خفی کائنات کے دوردراز گوشوں سے مسلسل ربطہ قائم نہیں رکھ سکا۔
اس کمزوری کی وجہ نوعِ انسان کے اپنے خصائل ہیں۔ اس نے اپنے تفکر کو کس مقصد کے
لئے پابگل کیا ہے یہ بات اب تک نوعِ انسانی کے شعور سے ماوراء ہے۔ کائنات میں جو
تفکر کام کر رہاہے ، اس کا تقاضہ کوئی ایسی مخلوق پورانہیں کر سکی جو زمانی ،
مکانی فاصلوں کی گرفت میں بے دست وپا ہو۔ اس شکل میں ایسی تخلیق کی ضرورت تھی جو
اس کے خالی گوشوں کو مکمل کرنے کی طاقت رکھتی ہو۔ چنانچہ کائناتی تفکر سے جنات
اورفرشتوں کی تخلیق عمل میں آئی تاکہ خلاپر ہوجائے۔ فی الواقع انسانی تفکر سے وہ
تمام مظاہر رونما نہیں ہوسکے جن سے کائنات کی تکمیل ہوجاتی۔
کائنات زمانی مکانی فاصلوں کا نام ہے۔ یہ فاصلے انا کی چھوٹی بڑی
مخلوط لہروں سے بنتے ہیں۔ ان لہروں کا چھوٹا بڑاہونا ہی تغیر کہلاتاہے۔ دراصل زمان
اورمکان دونوں اسی تغیر کی صورتیں ہیں۔ دخان جس کے بارے میں دنیا کم جانتی ہے اس
مخلوط کا نتیجہ اورمظاہر کی اصل ہے۔یہاں دخان سے مراد دھواں نہیں ہے۔ دھواں نظر
آتاہے اور دخان ایسا دھواں ہے جو نظر نہیں آتا۔ انسان مثبت دخان کی اورجنات منفی
کی پیداوار ہیں۔ رہا فرشتہ ، ان دونوں کے ملخص سے بناہے۔ عالمین کے یہ تین اجزائے
ترکیبی غیب وشہود کے بانی ہیں۔ ان کے بغیر کائنات کے گوشے امکانی تموّج سے خالی
رہتے ہیں۔ نتیجہ میں ہمارا شعور اور لاشعور حیات سے دور نابود میں گم ہوجاتاہے۔ ان
تین نوعوں کے درمیان عجیب وغریب کرشمہ برسرِ عمل ہے۔ مثبت دخان کی ایک کیفیت کانام
مٹھاس ہے۔ اس کیفیت کی کثیر مقدار انسانی خون میں گردش کرتی رہتی ہے۔ دخان کی منفی
کیفیت نمکین ہے۔ اس کیفیت کی کثیر مقدار جنات میں پائی جاتی ہے۔ ان ہی دونوں
کیفیتوں سے فرشتے بنتے ہیں۔ اگر ایک انسان میں مثبت کیفیت کم ہوجائے اور منفی بڑھ
جائے تو انسان میں جنات کی تمام صلاحیتیں بیدار ہوجاتی ہیں۔ اور وہ جنات کی طرح
عمل کرنے لگتاہے۔ اگرکسی جن میں مثبت کیفیت بڑھ جائے اور منفی کیفیت کم ہوجائے تو
اس میں ثقلِ وزن پیدا ہوجاتاہے۔ فرشتہ پر بھی یہی قانون نافذ ہے۔ اگر مثبت اور
منفی کیفیات معین سطح سے اوپر آجائیں تو مثبت کے زور پر وہ انسانی صلاحیت پیدا کر
سکتاہے اور منفی کے زور پر جنات کی ۔ بالکل اسی طرح اگر انسان میں مثبت اور منفی
کیفیات معین سطح سے کم ہوجائیں تو اس سے فرشتہ کے اعمال صادر ہونے لگیں گے۔
طریقِ کار بہت آسان ہے۔ مٹھاس اور نمک کی معین مقدار کم کرکے
فرشتوں کی طرح زمانی مکانی فاصلوں سے وقتی طورپر آزاد ہوسکتے ہیں۔ محض مٹھاس کی
مقدار کم کر کے جنات کی طرح زمانی مکانی فاصلے کم کر سکتے ہیں لیکن ان تدبیروں پر
عمل پیرا ہونے کے لئے کسی روحانی انسان کی رہنمائی اشد ضروری ہے۔
تذکرے کا یہ اندازاردو میں پہلی بار لکھا گیا
کہ کسی ولی اللہ کے تذکرے میں ان کے ارشادات کی روحانی اور عقلی توجیہات بھی پیش
کی جارہی ہیں۔یوں یہ کتاب کی عقلی تشریح بھی کرتی ہے۔ تحریر کے اس عالمانہ انداز
نے اسے منفرد بنا دیا ہے۔
Huzoor Qalander Baba Aulia R.A (Hayat, Halat, Taleemat..)
Yasir Zeeshan Azeemi
میں
نے اس عظیم بندے کے چودہ سال کے شب و روز دیکھے ہیں۔ ذہنی، جسمانی اور روحانی
معمولات میرے سامنے ہیں۔ میں نے اس عظیم بندہ کے دل میں رسول اللہﷺ کو دیکھا ہے۔ میں
نے اس عظیم بندہ کے من مندر میں اللہ کو دیکھا ہے۔ میں نے اس عظیم بندہ کے نقطۂ
وحدانی میں کائنات اور کائنات کے اندر اربوں کھربوں سنکھوں مخلوق کو ڈوریوں میں
باندھے ہوئے دیکھا ہے۔میں نے دیکھا ہے کہ کائنات کی حرکت اس عظیم بندہ کی ذہنی
حرکت پر قائم ہے۔ اس لئے کہ یہ اللہ کا خلیفہ ہے۔ میں نے اس بندہ کی زبان سے اللہ
کو بولتے سنا ہے۔
گفتہ
اور گفتہ اللہ بود
گرچہ
از حلقوم عبداللہ بود
عظیم
بندہ جسے آسمانی دنیا میں فرشتے قلندر بابا اولیاءؒ کے نام سے پکارتے ہیں، نے مجھے
خود آگاہی دی ہے۔ ڈر اور خوف کی جگہ میرے دل میں اللہ کی محبت انڈیل دی ہے۔ قلندر
بابا اولیاءؒ نے میری تربیت اس بنیاد پر کی ہے کہ یہاں دو طرز فکر کام کر رہی
ہیں۔ایک شیطانی طرز فکر ہے جس میں شک، وسوسہ، حسد، لالچ، نفرت، تعصب اور تفرقہ ہے۔